6 nov 2015

FAMILIEKRONIEK - Schippersbloed

'Er stroomt schippersbloed door mijn aderen,’ zei mijn beppe wel eens. En dan vertelde ze over ooms en neven die op skûtsjes over rivieren en kanalen voeren. Destijds besteedde ik niet zoveel aandacht aan haar verhalen, maar toen ik me verdiepte in haar familiegeschiedenis, voelde ook ik ineens schippersbloed bruisen.

Schippersgeslacht
De grootmoeder van mijn beppe heette Minke Wijkstra en kwam uit een echt schippersgeslacht. Haar grootvader Evert Eits Wijkstra was al schipper, evenals haar vader Jouke Everts. En haar broers Jan, Klaas en Evert werden ook allen schipper.
In 1871 trouwde Minke met Jan Sjoukes de Boer. Hij was de zoon van een arbeider, maar leerde het vak van schippersknecht in Harlingen. Op het skûtsje van Minke en Jan werden twaalf kinderen geboren. Antje, nummer vijf, was mijn overgrootmoeder. Zodra Antjes broers oud genoeg waren, werden ze knecht bij een andere schipper. 

Schepen in haven Marssum
Time is Money
In het boekje ‘Marssum in oude ansichten’ (1991) staat een foto van een paar schepen in het haventje van Marssum. Het scheepje links is van Sjouke de Boer en heet Time is Money. Het skûtsje rechts is van Evert en Eit Wijkstra. De foto is van 1934. Sjouke is waarschijnlijk een broer van mijn overgrootmoeder Antje en ook Evert en Eit moeten familie zijn.

Klaas Wijkstra (met hoed) op De Onderneming, de houten voorganger van de Hoop op Zegen
Hoop op Zegen
Eind negentiende eeuw werden de meeste houten skûtsjes vervangen door ijzeren exemplaren. Klaas Wijkstra, broer van mijn betovergrootmoeder Minke, liet in 1906 een ijzeren roefschip bouwen, de Hoop op Zegen. Toen dit schip geen dienst meer hoefde te doen als vrachtschip lag het lange tijd als woonschip in Amsterdam. In 2007 werd het schip gekocht door Erik Jonker uit Terhorne die het geschikt maakte voor zeilwedstrijden. Hij noemde het opgeknapte skûtsje De Jonge Rein, naar zijn vader, de marathonschaatser Rein Jonker, die in 1986 tweede werd op de Elfstedentocht. Het verhaal over de Hoop op Zegen vond ik hier. De foto hierboven komt ook van deze website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten