Omdat ik al bijna twee jaar aan de Spoorweghaven woon, is het de hoogste tijd te onderzoeken hoe het er toen uitzag en wat er is veranderd. Daarom maakte ik in maart een wandeling langs wat ooit de kades van de oude Spoorweghaven waren.
Spoorweghaven nu |
Zwanegat
Mijn wandeling begint bij de Spoorweghavenbrug bij de
Stieltjesstraat. Via de Van Ravesteynkade loop ik langs de huidige
Spoorweghaven tot aan de Lodewijk Pincoffsweg. Vanaf hier is de Spoorweghaven
gedempt.
De Spoorweghaven werd, net als de Binnenhaven en de Entrepothaven,
aangelegd tussen 1873 en 1879 toen dit deel van Feijenoord werd ontwikkeld tot
havengebied - dankzij Lodewijk Pincoffs. Waar de Spoorweghaven werd gegraven
lag vroeger het Zwanengat. Dit water sneed als het ware de grote bocht van de
Maas af, vanaf de oever ter hoogte van het Noordereiland tot aan het Mallegat
aan het eind van de Oranjeboomstraat.
Voor en na de tweede wereldoorlog werden meer naar het
westen grotere havens aangelegd en raakten de Spoorweghaven, de Binnenhaven en
de Entrepothaven in onbruik. Eind vorige eeuw werd besloten van dit havengebied
een woongebied te maken. De Spoorweghaven werd deels gedempt, de Binnenhaven en
Entrepothaven bieden tegenwoordig ligplaatsen voor de pleziervaart.
Mallegatpark
Spoorweghaven (rechts). Op de voorgrond het Noordereiland. |
Ik vervolg mijn wandeling over het Witteveenplein, met een
mooi parkje met zwerfkeien en naaldbomen. Als ik de Vuurplaat heb overgestoken
sta ik op een weg die Spoorweghaven heet en langs het Spoorweghavenplein loopt.
De Hema en de Albert Heijn aan de Laan op Zuid staan dus als het ware in de
oude Spoorweghaven.
Het is aardig dat de straatnamen ten oosten van het plein herinneren
aan de vroegere remise Hilledijk van de RET: Stoomtramweg, Machinistenstraat. Op
het Spoorweghavenplein wordt druk gebouwd. Remisehof heet dit complex heel
toepasselijk.
Voorbij het grote gebouw van het Albeda College aan de
Rosestraat moet ik onder het spoor door. Ongeveer op deze plek liep vroeger het
Spuikanaal onder het spoor door en kwam uit bij het Mallegat. Het tunneltje
komt nu uit bij het Mallegatpark met zijn beeldbepalende halve bollen en ranke
watertoren. Bollen en watertoren hoorden
bij de gasfabriek Feijenoord die hier stond van 1879 tot 1968. Tussen 1922 en
1962 lag rechts van het huidige park, in het Mallegat, een zwembad in de rivier.
Mallegatpark nu |
Laan op Zuid
Op de terugweg loop ik via het pleintje naast de Hema naar
de Laan op Zuid. Ook hier liggen een paar grote zwerfkeien. Hebben de keien
iets met de vroegere havens te maken?
De Laan op Zuid heette vroeger de Laan van Overmaas en ligt
op het NS-emplacement langs de Spoorweghaven. Als ik de kaarten bestudeer die
ik vind op de website Rotterdamkaart begrijp ik waarom in het trottoir aan
de oostzijde van de Laan op Zuid een herinnering aan railssporen zijn aangebracht. Op
de kaart uit 1920 staat dat hier het Goederenstation Staats Spoorwegen stond. In
het hele oude havengebied lagen rails om goederen te vervoeren. Hier vond de
overslag plaats van de scheepvaart naar de treinen.
Mocht je aan deze kant over de Laan op Zuid lopen, gluur dan
even naar binnen bij de entreehallen van de woongebouwen. In een aantal hangen
schitterende zwartwit foto’s van het oude havengebied. Ze laten je een beetje
voelen hoe het er hier een eeuw geleden uit moet hebben gezien.
Rails in de Laan op Zuid |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten