10 feb 2013

Lippenhuizen


In 1958 krijgt mijn vader een vaste aanstelling als onderwijzer in Hemrik en we verhuizen naar Lippenhuizen, een dorp dat op dat moment uit twee straten bestaat. De Buorren is de doorgaande weg van Gorredijk naar Hemrik. Dwars daarop staat de Buosterwyk, die doodloopt op de gelijknamige vaart. De Buosterwyk komt uit in de Opsterlandsche Compagnonsvaart, in de vorige eeuw een belangrijke vaarweg voor turfschepen. Op de Buosterwyk leer ik schaatsen.

Ingrijpend
In de tien jaar dat wij in Lippenhuizen wonen, verandert het dorp ingrijpend. Tegenover ons huis wordt een lagere school gebouwd. De oude school, aan de Buorren, wordt een gymlokaal. Er komen twee straten bij die van het eind van de Buosterwyk met een bocht weer naar de Buorren lopen, de een linksom, de ander rechtsom. Hier worden natuurlijk huizen gebouwd. Als ik naar de kleuterschool ga zijn die straten er nog niet. ’s Zomers loop ik door de weilanden achter ons huis naar de kleuterschool, ’s winters loop ik door het dorp. Bij de Centra – Wobbe zeggen wij, want de winkel is van Wobbe – naar rechts en verderop weer naar rechts.

Knikkers
In de jaren zestig heeft het dorp nog veel kleine winkeltjes. Naast de Centra is er nog een kruidenierszaak, op de Buorren is een bakker, een slager, melkboer Blaauw, de manufacturenwinkel van Nane Mulder en een winkeltje waar je huishoudelijke artikelen en speelgoed kunt kopen, Oosterbos. Ik koop er mijn knikkers en kijk altijd verlangend naar het dejeuneetje in de etalage. Zo’n bordje met bijpassende kop en schotel zou ik ook graag willen. Tegenover de Centra, op de andere hoek van de Buorren en de Buosterwyk, staat nog steeds een cafe. Hier zat vroeger een luik in de muur waar we ijsjes voor een dubbeltje kochten, waterijsjes waar je de kleur zo uit kon zuigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten