Naast de ruïne staat een zeshoekige kapel waarvan de witte muren
schreeuwen om een likje verf. De akoestiek binnen is indrukwekkend, maar het is
de vraag of er wel eens een zanger of muziekensemble gebruik van maakt. Binnen
zijn de muren okerkleurig met oranjebruine randen. Het gewelf boven het altaar
is beschilderd als een jacobsschelp.
De kapel |
Casa da Torre
Ruïne en kapel staan op een heuvel aan de overig vlakke kust ten zuiden
van het toeristische plaatsje Praia do Forte, in de Braziliaanse deelstaat
Bahia. Het is een strategische plek, ooit gekozen door de Portugees Garcia D’Ávila, die zijn bezit
wilde verdedigen tegen invallen van Hollanders en Spanjaarden. Garcia D’Ávila was de rechterhand
van de Tome de Souza, de eerste gouverneur van Brazilië. Hij mag met recht een
grootgrondbezitter worden genoemd, het stuk land waarvan hij de eigenaar was
besloeg maar liefst 800.000 km2, zo’n tien procent van Brazilië. In 1551 liet
hij op de heuvel een toren bouwen, het eerste Portugese militaire gebouw in
Brazilië. Vanaf de toren kon, met vuursignalen, worden gecommuniceerd met schepen.
Van de toren is niets meer over, maar het huis wordt, naast Castelo de
Garcia D’Ávila, ook
wel Casa da Torre genoemd. Naast de toren werd een gefortificeerd huis gebouwd.
Waarschijnlijk is de naam Praia do Forte te herleiden tot dit fort. Het fort was het vertrekpunt van veel expedities naar de binnenlanden van het noordoosten van Brazilië.
Tekening van de toren |
Opgravingen
Tussen 1999 en 2010 heeft de Fundação Garcia D’Ávila
ervoor gezorgd dat de ruïne en de kapel werden gerestaureerd en toegankelijk gemaakt
voor bezoekers. Het terrein is nu vele malen kleiner dan in de zestiende eeuw:
tien hectare.
Via een metalen trap klimmen we, mijn Braziliaanse metgezel Marcio en
ik, naar de eerste verdieping en bewonderen het uitzicht: hoge
kokospalmen en de Atlantische Oceaan.
In het grasveld voor de ruïne lopen we langs opgravingen die resten van
stenen muren laten zien. Hoorde dit bij het castelo? Was hier een woonhuis?
Vragen die onbeantwoord blijven, want in de expositieruimte zijn enkel
verbleekte foto’s van de opgravingen te zien en een paar artists impressions
waarop we Portugese soldaten ontwaren.
Palmen en de oceaan |
Archeologische
vindplaats
Bij de entree van het terrein van Castelo de Garcia D’Ávila staat een
portiershok met een portier die toegangskaartjes verkoopt en even verderop staat
een mooi bezoekerscentrum. Maar bij de bar kun je niets kopen, in het gedeelte
dat bestemd is om producten te verkopen die gemaakt zijn door de lokale
bevolking, zien we alleen houten zeilbootjes in de vitrine en de archeologische
vondsten in de expositieruimte staan te verstoffen.
Marcio weet dat er een informatieve video bestaat. We
gaan zitten in de audiovisuele ruimte en op ons verzoek haalt een van de suppoosten
de film. Na enig gepruts krijgt hij de apparatuur aan de praat. Het commentaar
bij de film is in het Portugees en wordt niet vertaald. Het enige wat ik versta
is, dat dit een van de grootste archeologische vindplaatsen is van Brazilië.
Bootjes in vitrine |
Erfgoed
toegankelijk maken
Het Castelo de Garcia D’Ávila is een mooi voorbeeld van waarom er structurele
ondersteuning nodig is om erfgoed toegankelijk te maken. Niet alleen voor
toeristen uit eigen land, maar ook voor buitenlandse toeristen. Ik weet dat
Brazilië urgentere problemen heeft om op te lossen, maar toch lijkt het me mooi
als hier een tentoonstelling is die me – in het Engels – het verhaal vertelt
van Garcia D’Ávila,
van de torre en het castelo, van de Hollanders die de kust van Bahia belagen en
van de teloorgang van het huis. En dat er afspraken worden gemaakt met de
hotels en pousadas in Praia do Forte en dat er bussen zijn die toeristen vervoeren
van Praia do Forte naar hier. Per slot van rekening is dit een van van de grootste
archeologische vindplaatsen van Brazilië.
Entree terrein |
Ficus als amfitheater
En tot slot wil ik klassieke concerten in de kapel en
theatervoorstellingen onder de meer dan een eeuw oude Ficus Guapa. Want
eigenlijk is deze grillige en indrukwekkende boom het mooiste wat het terrein
te bieden heeft. Met zijn enorme takken vormt de Ficus een half amfitheater
waar het publiek kan zitten op een lange halfronde stenen bank. Wordt dit prachtige
natuurlijke theater ooit als zodanig gebruikt? Marcio weet alleen dat het
bezoekerscentrum in de avonden vooral wordt verhuurd voor bruiloften en
partijen.
Ficus Guapa vormt amfitheater |
Met dank aan Marcio Nogueira die de informatie uit de video
voor me vertaalde.
"die me – in het Engels ... het verhaal vertelt van de Hollanders die de kust van Bahia belagen"
BeantwoordenVerwijderenZeer goed beschreven in : "De nederlanders in Brazilie 1624-1654" van Charles R. Boxer en het boek met exact de zelfde titel, maar dan geschreven door José Antonio Gonsalves de Mello
Ha Edward,
VerwijderenDank voor de tip! Ik ga me verdiepen in deze geschiedenis.
Groet, Willy
En misschien om Bahia beetje beter te begrijpen bijv. "Tocaia Grande" van Jorge Amado. Is in het nederlands vertaald (boekwinkeltjes.nl).
Verwijderen