De fiets is
mijn favoriete vervoermiddel. In de rubriek Fietsdagboek verslagen van mijn tochten langs Zuid-Hollands erfgoed.
Op 15 juni 2014 stap ik in Kralingen op en fiets de Oudedijk
op in oostelijke richting. De Oudedijk gaat al snel over in de ’s-Gravenweg,
die weg die bedoeld wordt in de uitdrukking ‘Zo oud als de weg naar Kralingen’.
De ANWB-fietsbordjes die me de richting wijzen naar Krimpen aan de IJssel leiden
me door de buitenwijken van Capelle aan de IJssel. Ik heb er spijt van dat ik
niet meteen naar de Maas ben gefietst, maar als ik de Algerabrug zie, is alles
goed. Naast de brug staat een bord dat trots vermeldt dat dit het eerste werk
van de Deltawerken is. De schuiven van de brug, die in 1958 werd geopend, gaan
naar beneden bij extreem hoog water. In 1953 brak de dijk even
verderop bij Nieuwerkerk aan den IJssel bijna door. Lees
hier het verhaal over deze geschiedenis.
|
Waterkering Algerabrug |
Ik fiets door Krimpen aan den IJssel, langs kerkgangers die
naar huis lopen. Ook hier zitten we in de biblebelt. En ineens ben ik buiten de bebouwde kom en fiets over een landelijk weggetje. Het is de Tiendweg, een
oude weg, gezien het ontginningspatroon van het land aan weerszijden. De Krimpenerwaard is
duizend jaar geleden ontgonnen en het landschap hier bestaat uit lange rechte stroken land, omgeven door sloten.
De schapen zijn geschoren, het gras van sommige weilanden gemaaid.
In ongemaaide weilanden liggen bruine koeien te doezelen. Rechts zie ik de dijk
van de Lek en weer heb ik spijt dat ik de rivier niet eerder heb opgezocht.
Zodra ik in Krimpen aan de Lek ben sla ik rechtsaf, de Schoolstraat in. Op de
dijk zie ik meteen al het pontje dat me naar Kinderdijk zal brengen. De
overtocht kost 75 cent en duurt nog geen vijf minuten. Wil je meer weten over de geschiedenis van Krimpen aan de Lek, klik dan
hier.
|
Pontje naar Kinderdijk |
Aan de overkant fiets ik
over de Veerdam, met links een rij kleine huizen en rechts een rij zwaar
geurende lindebomen.
Nog geen uur onderweg en ik ben er, bij het beroemde
werelderfgoed: de negentien molens van Kinderdijk. Tot mijn verrassing kan ik
dwars door dit unieke gebied fietsen, over de Molenkade Nederwaard loopt naast
het voetpad een fietspad. Niet iedere toerist kent het verschil tussen een
fietspad en een voetpad, maar ik manoeuvreer handig tussen de Japanners door.
Mooi zijn ze, de molens, vooral als de wieken draaien door de stevige bries. Wil je meer weten over de molens van Kinderdijk, klik dan
hier.
|
De molens van Kinderdijk |
Via de Middelweg, een smalle weg met schilderachtige bomen, fiets ik
naar Nieuw-Lekkerland. Ik wil met het pontje naar Lekkerkerk, maar het vaart niet op zondag. Dat is jammer, want aan de overkant zie ik de huizen van Lekkerkerk fier op de kade staan en de kerk ziet er zo vriendelijk uit. Maar er zit niets anders op,
ik moet via de Lekdijk terug naar Kinderdijk en dan weer het pontje naar
Krimpen aan de Lek nemen.
Omdat het stevig waait, neem ik daar toch maar weer de Tiendweg.
In Krimpen aan de IJssel stuit ik opnieuw op kerkgangers die worden gelokt door
de dwingende kerkklok van de gereformeerde kerk.
|
De Middenweg |
Aan de andere kant van de Hollandsche IJssel sla ik meteen linksaf
en fiets over de IJsseldijk langs
Kralingseveer en dan de Schaardijk op die me
onder de Van Brienenoordbrug door leidt. Zo fiets ik langs de Maas, over de
Schaardijk die overgaat in de Nesserdijk die weer overgaat in de
Honingerdijk. Al deze dijken horen bij Schielands Hoge Zeedijk, in de dertiende
eeuw aangelegd in opdracht van Aleid van Holland. Van Schiedam tot Gouda beschermt
de dijk drie miljoen mensen tegen hoog water in de Maas en de Hollandsche
IJssel.
|
Vrachtschip Desperado |
Als ik op een bankje op de Nesserdijk kijk naar de overkant waar ik het
Feyenoordstadion zie en de spitse torens van de Essalam moskee, vaart een vrachtschip
voorbij met de naam Desperado. Houdt de schipper van de Eagles of zegt de naam
iets over het hedendaagse schippersbestaan? Ik fiets maar weer verder, over de Honingerdijk, langs de mooie watertoren van De Esch, een van de oudste en grootste van het land. Via de Essenlaan en de Vijverlaan kom ik terug bij de Oudedijk.
|
Watertoren van De Esch |
Deze fietstocht was ongeveer 40 km.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten